Δευτέρα 25 Μαρτίου 2013

"The Twilight Zone" : Στη Ζώνη του Λυκόφωτος όλα μπορεί να συμβούν !

  Η σειρά “The Twilight Zone” είναι μία ανθολογία ιστοριών που προβλήθηκε αρχικά στην Αμερικα-νική τηλεόραση, την οποία δημιούργησε ο Rod Serling. 
  Κάθε επεισόδιο (156 στην πρώτη της εμφάνιση) είναι μία αυτοτελής ιστορία φαντασίας, επιστημο-νικής φαντασίας ή τρόμου, που συχνά ολοκληρωνόταν με μια μακάβρια ή αναπάντεχη ανατροπή στην πλοκή της.
  Το πρόγραμμα ακολούθησε την παράδοση παλαιότερων ραδιοφωνικών προγραμμάτων σαν το “The Weird Circle” και το “X Minus One”, αλλά και το ραδιοφωνικό έργο ενός ανθρώπου που ο Serling θαύμαζε, του Norman Corwin.
   Αποτέλεσε επιτυχία τόσο για το κοινό όσο και για τους κριτικούς, και παρουσίασε στους Αμερικανούς σοβαρές και δυσκολονόητες ιδέες επιστημονικής φαντασίας μέσω της τηλεόρασης, αλλά και μέσω μιας εκτενούς λογοτεχνικής παραγωγής υπό τον ομώνυμο τίτλο.
  Η επιτυχία της πρώτης σειράς οδήγησε στην αναβίωσή της δύο ακόμη φορές (μία cult σειρά που προβλήθηκε για αρκετά χρόνια στο CBS την δεκαετία του 1980, και μια βραχύβια σειρά για το τηλεοπτικό δίκτυο UPN που προβλήθηκε στην αρχή της νέας χιλιετίας),
  σε μία ταινία μεγάλης διάρκειας, σε μία ραδιοφω-νική σειρά, σε ένα κόμιξ, σε ένα περιοδικό και σε διάφορες άλλες παράλληλες παραγωγές που εκτείνονται μέσα σε πέντε δεκαετίες.
  Εκτός από τον ίδιο τον Serling, που συνέγραψε τα 2/3 των συνολικών επεισοδίων της σειράς, στους σεναριογράφους του “The Twilight Zone” 
περιλαμβάνονται ηγετικές μορφές του είδους όπως ο Charles Beaumont, ο Richard Matheson, ο Jerry Sohl, ο George Clayton Johnson, ο Earl Hamner Jr., ο Reginald Rose, ο Harlan Ellison και ο Ray Bradbury. 
  Πολλά επεισόδια αποτέλεσαν προσαρμογές κλασσικών έργων των Ambrose Bierce, Lewis Padgett, Jerome Bixby και Damon Knight.
Η τηλεοπτική ιστορία της σειράς
  Το 1958, το CBS αγόρασε ένα τηλεοπτικό σενάριο του Rod Serling που ο ίδιος ήλπιζε να μετατραπεί σε πιλότο για μια εβδομαδιαία σειρά με ανθολογικό περιεχόμενο. 
  Ήταν το “The Time Element”, και σηματοδότησε την είσοδο του Serling στον χώρο της επιστημονικής φαντασίας ως εναρκτήριο επεισόδιο της σειράς “The Twilight Zone”.
  Η ιστορία ασχολείται με την ιδέα των ταξιδιών στον χρόνο. Ένας άντρας με το όνομα Peter Jensen (William Bendix) επισκέπτεται έναν ψυχαναλυτή, τον Dr Gillespie (Martin Balsam), για να του μιλήσει για ένα όνειρο που βλέπει κάθε νύχτα. 
  Σε αυτό βρίσκεται στην Honolulu το 1941, λίγο πριν την επίθεση των Ιαπώνων στο Pearl Harbor. Ο ίδιος θεωρεί ότι δεν βλέπει ένα απλό όνειρο και ότι πραγματικά ταξιδεύει πίσω σε εκείνη την εποχή. 
  Ο ψυχαναλυτής του εξηγεί ότι το ταξίδι στον χρόνο είναι ανέφικτο, αλλά όταν κάποια στιγμή το απόγευμα επισκέπτεται ένα μπαρ βλέπει την φωτογραφία του Jensen στον τοίχο. 
  Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος του εξηγεί ότι ο Jensen εργαζόταν εκεί, αλλά σκοτώθηκε κατά την επίθεση στο Pearl Harbor.
  Με αυτό το σενάριο ο Serling είχε καταφέρει να οριο-θετήσει την σειρά που θα ακολου-θούσε: θεματολογία φαντασίας και επιστημονικής φαντασίας, αφήγηση στην αρχή και στο τέλος της ιστορίας, και ένα τέλος με ανατροπή της πλοκής. 
  Παρόλα αυτά, το τηλεοπτικό δίκτυο θεώρησε πως το σενάριο δεν κάλυπτε τις ανάγκες του κοινού εκείνης της εποχής και ανέβαλε την παραγωγή του επ’ αόριστο.
  Την επόμενη χρονιά, ένας νέος παραγωγός του Westinghouse Desilu Playhouse, ο Bert Granet, ανακάλυψε το “The Time Element” στα αρχεία του CBS, αναζητώντας ένα σενάριο του Serling σε μια προσπάθεια να προσφέρει πρεστίζ στην δική του σειρά. 
  Το “The Time Element” προβλήθηκε στις 24 Νοεμβρίου του 1958, με το κοινό και τους κριτικούς να ενθουσιάζονται.“Το χιούμορ και η ειλικρίνεια των διαλόγων του Serling έκαναν το ‘The Time Element’ ασταμάτητα ψυχαγωγικό”, δήλωσε ο Jack Gould των New York Times. 
  Πάνω από έξι χιλιάδες επαινετικά γράμματα πλημμύρισαν τα γραφεία του Granet. Πεπεισμένο πως μια σειρά με τέτοιου είδους σενάρια θα αποτελούσε επιτυχία, το CBS άρχισε να συνομιλεί ξανά με τον Serling για την πιθανότητα συμμετοχής του στην παραγωγή του “The Twilight Zone”.
  Το “Where is Everybody” αποτέλεσε τον πιλότο της σειράς, η οποία ξεκίνησε τελικά να προβάλεται σταθερά το 1959. 
 Το επεισόδιο αυτό προβάλλεται πλέον πολύ σπάνια και είναι διαθέσιμο μόνο σε ένα ιταλικό DVD με τον τίτλο “Ai confini della realta – I tesori perduti”. 
Πρώτη περίοδος της σειράς 
(1959 – 1964)
  Σε όλη την διάρκεια της δεκαετίας του 1950 ο Rod Serling αποτέλεσε έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες της τηλεόρασης, και έγινε γνωστός εξίσου λόγω της ικανότητάς του να γράφει εξαιρετικά σενάρια και των σχολίων που έκανε σχετικά με τους περιορισμούς του μέσου στο οποίο εργαζόταν. 
  Τα πιο ηχηρά παράπονά του αφορούσαν στη λογοκρισία που εξασκούσαν συχνά οι χρηματοδότες και τα τηλεοπτικά δίκτυα.
Οι σεναριογράφοι του “The Twilight Zone” χρησιμοποιούσαν συχνά την επιστημονική φαντασία ως όχημα για κοινωνικό σχολιασμό. 
  Τα τηλεοπτικά δίκτυα και οι χρηματοδότες που λογόκριναν κάθε πιθανό “φλεγμονώδες” υλικό είχαν άγνοια για τις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν συγγραφείς σαν τον Ray Bradbury για να αντιμετωπίσουν σημαντικά ζητήματα μέσω της αθώας επιστημονικής φαντασίας. 
  
  Στα συχνά θέματα που ανέπτυσσαν περιλαμβάνονταν ο πυρηνικός πόλεμος, η μαζική υστερία, και ο Μακαρθισμός, ζητήματα που θεωρούνταν απαγορευμένα στις πιο “σοβαρές” τηλεοπτικές σειρές.
  Παρά τη φήμη του, ο Serling δυσκολευόταν πολύ να βρει αγοραστές για το “The Twilight Zone”. 
  
  Ελάχιστοι κριτικοί πίστευαν πως η επιστημονική φαντασία μπορούσε να ξεπεράσει τις κενές τάσεις φυγής και να μπει στον κόσμο του δράματος για ενήλικους. 
  Μια ερώτηση του Mike Wallace προς τον Rod Serling σε μια συνέντευξη του 1959 αντικα-τοπτρίζει με ακρίβεια το αίσθημα της εποχής:
  “Εργάζεστε, προφανώς, τόσο σκληρά για την σειρά ‘The Twilight Zone’, που στην ουσία, για το παρών και για το άμεσο μέλλον, δεν έχετε τον χρόνο να γράψετε κάτι σημαντικό για την τηλεόραση;”
Η πρώτη αναβίωση της σειράς 
(1985 – 1989)
  Η απόφαση του Serling να πουλήσει το μερίδιό του στο τηλεοπτικό δίκτυο ήταν το έναυσμα για την αναβίωση της σειράς. 
 
   Το CBS θεωρούσε ότι μπορούσε να αποκομίσει περισσότερα έσοδα από το “The Twilight Zone” μετατρέποντάς το σε εσωτερική παραγωγή, όμως και πάλι άργησε να αποφασίσει το μέλλον της σειράς. 
 
   Μέχρι να συμβεί αυτό είχε απορρίψει τις προτάσεις της αρχικής ομάδας παραγωγής του Rod Serling, του Buck Houghton, αλλά και του Francis Ford Coppola.
  
  Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 εμφανίστηκε μια καινούρια γενιά σεναριογράφων, οι οποίοι είχαν μεγαλώσει και είχαν επηρεαστεί από την αρχική περίοδο του “The Twilight Zone”. 
  
  Το βιβλίο “The Twilight Zone Companion” του Marc Scott Zicree, το οποίο ήταν υποψήφιο για το American Book Award το 1983, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αλλαγή πλεύσης του CBS. 
  
   Παρά τη νωχελική ανταπόκριση του κοινού στην κινηματογραφική ταινία “Twilight Zone: The Movie”, τον φόρο τιμής του John Landis, του Steven Spielberg, του Joe Dante και του George Miller στην σειρά, 
  
  το CBS έδωσε τελικά το πράσινο φως για την αναβίωση της σειράς το 1984 υπό την εποπτεία της Carla Singer, της τότε αντιπροέδρου του τμήματος Drama Development. 
  Αν και η δεύτερη περίοδος δεν ήταν τόσο σταθερή σε ακροαματικότητα σε σχέση με την αρχική, κατάφερε εντούτοις να αποκτήσει το δικό της παθιασμένο κοινό και μερικά επεισόδιά της θεωρούνται πλέον κλασσικά.
Η δεύτερη αναβίωση της σειράς 
(2002 – 2003)
Το 2002 το τηλεοπτικό δίκτυο IPN αποπειράθηκε μία χαμηλού προϋπολογισμού αναβίωση της σειράς, με τον Forest Whittaker να αναλαμβάνει την αφήγηση και τον Jonathan Davis (των Korn) την μουσική. 
  Δυστυχώς όμως η ανταπόκριση του κοινού δεν ήταν πολύ θετική αυτήν την φορά και έτσι η σειρά σταμάτησε να προβάλλεται μετά την πρώτη χρονιά. 
  Κατά την διάρκειά της, πρόλαβε να θίξει σημαντικά ζητήματα της σύγχρονης εποχής όπως η τρομοκρατία, ο ρατσισμός, ο ρόλος των δύο φύλλων και η σεξουαλικότητα.
pulp.gr
Κάτι παρόμοιο στο blog :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.