Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2015

Το γραφικό τρενάκι του Περάματος

   Χαρακτηριστικό στις αναμνήσεις των κατοίκων του Περάματος από εκείνη την εποχή αποτελεί το τραμ  που μέχρι τη δεκαετία του '70 εκτελούσε τη γραμμή Πειραιάς – Πέραμα. Το τραινάκι αυτό, εκτός από βασικό μέσο συγκοινωνίας, ταυτόχρονα αποτελούσε σύμβολο της πόλης του Περάματος.
    Το τρενάκι της γραμμής Πειραιά-Περάματος, που επί 41 χρόνια (1945 -1977) αποτέλεσε την κεντρική αρτηρία ζωής του γραφικού πειραϊκού προαστίου, είναι τοποθετημένο στο τέλος περίπου της διαδρομής, για να θυμίζει στους περαστικούς την ιστορία του. Μια ιστορία δεμένη με τους καημούς και τα όνειρα της εργατιάς, που διακινούσε τόσα χρόνια.
    Κι ενώ ως μουσειακό αντι­κείμενο θα έπρεπε να έχει προκαλέσει ακόμα πιο ιδιαίτερη προσοχή, έχει αφεθεί στη φθορά του χρόνου και των καιρικών συνθηκών.
Η έγκριση για τη νέα - τότε -γραμμή Πειραιά-Περάματος είχε δοθεί από το Υπουργείο Συγκοινωνιών στις 29 Σεπτεμβρίου του 1928.
  Τα εγκαίνια της λειτουργίας της γραμμής έγιναν στις 20 Ιουλίου 1936, όταν πρόεδρος των Ε.Η.Σ. (σήμερα Η.Σ.Α.Π.) ήταν ο Ιωάννης Δροσόπουλος και Γεν. Διευθυντής ο Αλέξανδρος Βλάγκαλης.
    Δώδεκα καινούρια οχήματα μπήκαν τότε στη γραμμή. Στις  5 το πρωί ξεκινούσε το πρώτο από την Πλατεία Λουδοβίκου για το Πέραμα. Η διαδρομή ήταν 40 λεπτά.
   Τότε, το να πάει κανείς από τον Πειραιά στο Πέραμα με το τραμ ήταν ένα όμορφο ταξιδάκι. Απ' το Κερατσίνι και μετά άρχιζε η εξοχή. Χωράφια, περιβόλια, ακόμα και βοσκο­τόπια, όπου έβοσκαν τα πρό­βατα τους οι τσοπάνηδες της εποχής.
  Η γραμμή  ξεκινούσε από την Πλατεία Λουδοβίκου, περνούσε από την Ακτή Κονδύλη και έστριβε ανατολικά  του Αγίου Διονυσίου  στη σημερινή οδό  Θερμοπυλών. Στη Σφακτηρίας διασταυρωνόταν  με τη γραμμή των ΣΕΚ,  μετά ακολουθούσε  τη σημερινή   οδό Καραϊσκάκη, λοξοδρομούσε λίγο στην Καλλέργη, έμπαινε Μαρίας Κιουρί   και από κει τραβούσε για το Πέραμα , πάνω από του Σκλαβενίτη, δια της λεωφόρου Ειρήνης.
Κατά τη διάρκεια της Κατοχής ακολούθησε την τύχη του μεγάλου ηλεκτρικού σιδηρόδρομου. Μετέφερε τραυματίες, καταστράφηκε η γραμμή, επισκευάστηκε, ξαναλειτούργησε, είχε σημαντική συμμετοχή στην ανάπτυξη της ζωής από τον Πειραιά ως το Πέραμα.
    Όμως, κάποτε ήρθε το τέλος του. Τα οχήματα, το ένα μετά το άλλο, είχαν αποσυρθεί. Το τελευταίο κουδούνισμα από καμπανάκι αθηναϊκού τραμ ακούστηκε έξω από το αμαξοστάσιο της Αγίας Τριάδας Κεραμικού, τα μεσάνυχτα της 15ης προς 16η Οκτωβρίου του 1960. Τα τραμ, πράσινα ή κίτρινα, που στα 52 χρόνια της ζωής τους διακίνησαν κάπου 3 δισεκατομμύρια άτομα, δεν επρόκειτο να ξαναδούν τους δρόμους της Αθήνας.
 Παρέμενε, ωστόσο, η γραμμή του τραμ του Περάματος. Στις 4 Απριλίου 1977, Μεγάλη Δευτέρα απόγευμα, το τραμ του Περάματος, προερχόμενο από το Πέραμα και κατευθυνόμενο στον Πειραιά, στολισμένο με λουλούδια και πανό, κάνει το τελευταίο του δρομολόγιο. 
   Φτάνει στην πλατεία Λουδοβίκου του Πειραιά, έξω από το σταθμό του Ηλεκτρικού. Οι επιβάτες κατεβαίνουν. Ο οδηγός Γιάννης Κωστόπουλος χτυπάει για τελευταία φορά το καμπανάκι και οδηγεί το όχημα 77 στο αμαξοστάσιο της οδού Κόνωνος. 
Ύστερα από τόσα χρόνια προσφοράς, σταμάτησε κι αυτό, κουβαλώντας, όχι κόσμο, αλλά χιλιάδες αναμνήσεις, χιλιάδες όμορφες γραφικές στιγμές, που τώρα μοιάζουν... πεταμένες, σε μια γωνιά του Περάματος!
Koutouzis
Σαν σήμερα
Κάτι παρόμοιο στο blog :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.