Δευτέρα, 25 Μαΐου 2015

«Αρωγή και ευδοκίμηση» : Πανελλήνιες εξετάσεις του 1985 και απόψεις περί λεξιπενίας !

Ποιος θυμάται τι έγινε με την «αρωγή και την ευδοκίμηση» στις πανελλήνιες εξετάσεις του 1985 και τα πύρινα άρθρα για την «αγράμματη νεολαία»
    Ήταν Ιούνιος του 1985 και τα πρωτοσέλιδα έγραφαν για τις Πανελλήνιες εξετάσεις: «Σφαγή των υποψηφίων», «Δεν κατάλαβαν το θέμα», «Ιδού το επίπεδο των μαθητών». Όλα είχαν αιτία την εξέταση στο μάθημα της έκθεσης.
    Οι «τριτοδεσμίτες» πήγαν καλύτερα, αλλά ο γενικός κανόνας ήταν ότι οι εξεταζόμενοι έλυναν γρίφο που έλεγε: «Ο άνθρωπος, ο αποφασισμένος να μάθει πολλά γράμματα και να διαπρέψει σε μια επιστήμη ή σε μια τέχνη, δεν αποβλέπει πια, κατά την επικρατούσα άποψη, στην προσωπική του μόνο ευδοκίμηση. Προσφέρει και στους άλλους πολύτιμη αρωγή». Κάθε άποψη η οποία θα είναι τεκμηριωμένη θεωρείται δεκτή.   
   Οι εφημερίδες ξεσπάθωναν με πύρινα άρθρα που έγραφαν ότι «οι υποψήφιοι επιστήμονες, οι αυριανοί μηχανικοί, γιατροί, φιλόλογοι, νομικοί, αγνοούν λέξεις που γνώριζαν όλοι οι απόφοιτοι του δημοτικού σχολείου προ πεντηκονταετίας». 
   Κοινός τόπος ήταν οι αναφορές στην λεξιπενία των νέων έναντι της λεξιγνωσίας των ενηλίκων. Υπήρξαν μερικοί αρθρογράφοι που καταδίκαζαν τη γλώσσα των νέων και θεωρούσαν μοναδική «θεραπεία» τη συστηματική διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής.
   Φυσικά αρθρογραφούσαν και οι ψύχραιμοι. Αυτοί που τότε υπερασπίστηκαν τη νεολαία και επισήμαναν ότι οι φιλόλογοι στα σχολεία δεν πείθουν τους μαθητές τους ότι αυτή η χρήση των λέξεων είναι εφικτή με αποτέλεσμα να είναι απολύτως αδύνατη η χρήση τους στην καθημερινή επικοινωνία. 
   Η «θεραπεία» του εκπαιδευτικού συστήματος δεν έγινε ποτέ. Ακόμα και σήμερα με την πρώτη ευκαιρία οι σοφοί «πυροβολούν» τον αδύναμο κρίκο. Την «αγράμματη» νεολαία. 
Ας μην ξεχάσουμε επίσης ότι την ίδια χρονιά έγινε ολόκληρο ζήτημα με το 3ο ζήτημα της Φυσικής με πολλές διαμάχες και αντιθέσεις σχετικά με την δυσκολία του θέματος και κατά πόσο –όπως υποστήριζαν τα μέλη του προεδρείου της Ε.Ε.Φ.- οι υποψήφιοι γνώριζαν και κατανοούσαν επακριβώς την έννοια της λέξεως «συσπείρωση»
Ο Υπουργός Παιδείας τότε Απόστολος Κακλαμάνης, όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφους αν πιάσουν οι βαθμολογητές σωστές και τις δύο λύσεις του θέματος διευκρίνισε ότι «κάθε άλλη λύση που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή» και συμπλήρωσε ότι «ότι έχουμε φτάσει στο σημείο οι πάντες να αναγορεύουν τους καθηγητές των φροντιστηρίων σε υπέρτατους κριτές των θεμάτων που τίθενται στις εξετάσεις»!
Η Μηχανή του χρόνου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.