Σάββατο 15 Μαρτίου 2014

Ο Αρκάς, ο Ευδαίμων και άλλα μυστήρια και χιουμοριστικά !

  Ο Αρκάς είναι ένας από τους πιο ταλαντούχος κομίστες της εγχώριας σκηνής. Πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που αν και τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει προκαλέσει τον γενικό θαυμασμό με το έργο του, ωστόσο ο ίδιος παραμένει ανεπιφανής. 
   Το Αρκάς είναι καλλιτεχνικό ψευδώνυμο και κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιος κρύβεται πίσω από αυτό (το πιθανότερο είναι να πρόκειται για τον Αντώνη Ευδαίμων, γιατί με αυτό το όνομα υπέγραψε ένα κείμενο  σε ένα τεύχος της Βαβέλ το 1984, καθώς και την εικονογράφηση του διηγήματος «Ένα παιδί και ο σκύλος του» το 1985, όμως κανείς δεν επιμένει να μάθει, μιας και ο ίδιος ο καλλιτέχνης προσπαθεί να κρατήσει την ανωνυμία του). 
Το πιστεύετε δεν το πιστεύετε, υπάρχουν ελάχιστοι άνθρωποι σε ολάκερο τον κόσμο, που γνωρίζουν δια ζώσης τον Αρκά. Παραμένει μυστήριο πώς στην εποχή του διαδικτύου και της γρήγορης πληροφορίας, δεν μπορείς να βρεις πουθενά μια διασταυρωμένη πληροφορία για το βιογραφικό του ή μία φωτογραφία του! Πραγματικά εκπληκτικό για το μέγεθος ενός κομίστα που σχεδόν όλα του τα albums φιγουράρουν συνεχώς στις κορυφαίες θέσεις των best sellers κάθε φορά που εκδίδονται ή επανεκδίδονται.
   Υιοθέτησε το γνωστό του ψευδώνυμο (που ακούγεται πως οφείλεται στην καταγωγή του – Αρκαδία) όταν ξεκίνησε τον γνωστό “Κόκορα” στο περιοδικό “ΒΑΒΕΛ”.
   Σπούδασε αρχιτεκτονική και Ιστορία της τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι αυτοδίδακτος στη σκιτσογραφία και δημοσίευσε τα πρώτα του σκίτσα στην εφημερίδα "Πρώτη".
   Πρόκειται για έναν εξαιρετικά πολυτάλαντο άνθρωπο και καλλιτέχνη. Στα πρώτα του βήματα συνεργάστηκε ως σκηνογράφος από το 1977 στα θέατρα "Στοά" και "Τέχνης Κάρολου Κουν". 
   Αναλυτικότερα φιλοτέχνησε σκηνικά και κοστούμια για τα παρακάτω θεατρικά: "Φώντας", του Μ. Ευθυμιάδη (Θέατρο Στοά, 1977), "Η δικιά μας μάνα", του Α. Σεβαστάκη (Περιφερειακό Θέατρο, 1978), "Δάφνες και πικροδάφνες", των Δ. Κεχαΐδη - Ε. Χαβιάρα (Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν, 1979), "Ταξίδι εργασίας", του Α. Σεβαστάκη (Θέατρο Βεάκη, 1980), "Εσωτερικές ειδήσεις" του Μ. Ποντίκα (Θέατρο Στοά, 1980), "Το σόι", του Γ. Αρμένη (Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν, 1981).
   Παράλληλα, ασχολήθηκε με τη ζωγραφική, πραγματοποιώντας το 1980 μια ατομική έκθεση με την επωνυμία "Ώρα".
   Επίσης, έγραψε το λιμπρέτο της όπερας "Το ταγκό των σκουπιδιών", που παρουσιάστηκε με μουσική του Δ. Μαραγκόπουλου το 1996 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
   Τα τελευταία χρόνια έχουν ανέβει στο θέατρο και δικά του έργα: Εχθροί εξ αίματος (2007), Βιολογικός μετανάστης (2011), Επείγοντα Περιστατικά (2013).
   Από τις αρχές της δεκαετίας του '80 ασχολήθηκε με τα κόμικς και το κοινό τον αγάπησε μέσα από τα σκίτσα και τους ευφυείς σουρεαλιστικούς διαλόγους του, που γεμίζουν τα συννεφάκια των στριπ. 
   Ο «Κόκορας», το «Γουρούνι», ο «Ισοβίτης», ο «Καστράτο», το «Σπουργίτι», τα «Πειραματόζωα» έχουν αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές. 
Αποτελεί το πιο γνωστό εξαγώγιμο προϊόν μας στο χώρο των κόμικ μιας και τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 9 γλώσσες μεταξύ των οποίων τα αγγλικά, τα γαλλικά και τα ισπανικά. 
   Ο “Ισοβίτης” έγινε βραχύβια τηλεοπτική σειρά με μαριονέτες στην ΕΤ1, ενώ το 2007 εξέδωσε ένα βιβλίο με τον τίτλο “Εχθροί εξ Αίματος” (που με τη σειρά του έγινε θεατρική παράσταση).
Έχει συνεργαστεί με διάφορες εφημερίδες και περιοδικά (Βαβέλ, Παρά Πέντε, Μικρό Παρά Πέντε, Σχολιαστής, Το Τέταρτο, Micro Mad, Η Πρώτη, Ελευθεροτυπία, Έψιλον, Μετρό, Έθνος). 
Μια άποψη
Αν και τα σκίτσα του Αρκά είναι μοναδικά, η μεγάλη επιτυχία του οφείλεται στα κείμενα του. Άψογος στο χειρισμό της γλώσσας (είναι απορίας άξιον πως μεταφράζονται σε άλλες γλώσσες κάποια τρομερά λογοπαίγνια του που μόνο στα ελληνικά μπορεί να έχουν νόημα), μοναδικός στο να παίζει με τις λέξεις, δημιουργεί καταπληκτικά εκκεντρικούς, στα όρια του σουρεαλιστικού, χαρακτήρες, που ο καθένας έχει τις εμμονές του
(ο Κόκορας και οι γάτες στο Καστράτο με το σεξ, ο Ισοβίτης και ο Παντελής με την ελευθερία, οι τελευταίοι άνθρωποι στη Γη, στην καλύτερη του ίσως δουλειά με τίτλο Μετά την Καταστροφή, φιλοσοφούν πάνω στις αξίες της ανθρωπότητας, τα Πουλιά πάνω στη σχέση πατέρα και παιδιού, Άγγελος και νεκρός στοχάζονται πάνω στο θάνατο).
Το χιούμορ, η ευφυΐα και η πρωτοτυπία των Scripts του Αρκά δεν έχουν όμοια τους. Οι διάλογοι αγγίζουν σουρεαλιστικά επίπεδα αλλά χωρίς την αφηρημένη διαύγεια πχ του Edika. Καταλήγουν ακριβώς σε αυτό που θέλουν να πουν. Τις περισσότερες φορές σε μια καφρίλα που εκστομίζετε τόσο ντελικάτα που χρειάζεσαι χρόνο για να αντιληφθείς από πού ξεκίνησε και πού έφτασε μια συζήτηση που κρατάει ελάχιστες εικόνες.
Δεν κάνει όμως να αδικήσουμε και τον σκιτσογράφο Αρκά. Τα σχέδια του είναι πια αναγνωρίσιμα και από τον τελευταίο Έλληνα και πάντα μα πάντα, εξυπηρετούν το κείμενο, πολλές φορές συμβάλλοντας στο παράλογο.
Ατάκες που άφησαν εποχή
Προσπαθώ να βγω από το ψυχολογικό αδιέξοδο, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ από που μπήκα.
Διασκέδαση είναι η τέχνη να κουράζεσαι τις ώρες ανάπαυσης.
Η πείρα είναι μια χτένα που την αποκτάς όταν είσαι πια φαλακρός.
Δημοκρατία είναι 4 λύκοι και 1 πρόβατο να ψηφίζουν για φαγητό.
Αυτοί που κάνουν πως ξέρουν τα πάντα εκνευρίζουν εμάς που τα ξέρουμε.
Το καλύτερο φάρμακο για το βήχα είναι η φασολάδα. Μετά θα φοβάσαι να βήξεις.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να κερδίσει τη φυσική ηλιθιότητα.
Η ζωή χωρίζεται σε τρεις φάσεις: επανάσταση, περισυλλογή, τηλεόραση. Ξεκινάς να αλλάξεις τον κόσμο και καταλήγεις να αλλάζεις κανάλια.
Ακόμα και μια κοινωνία ηλιθίων είναι ταξική. Έτσι ένα ηλίθιος πλούσιος είναι απλά πλούσιος, ενώ ένας ηλίθιος φτωχός είναι απλά ηλίθιος.
Η τύχη χτυπάει την πόρτα σου μόνο μία φορά, αλλά η ατυχία έχει πολύ μεγαλύτερη υπομονή.
Έχω διαβάσει τόσα πολλά γύρω από το κάπνισμα και το ποτό, που αποφάσισα να κόψω το διάβασμα
Η φιλοδοξία είναι το τελευταίο καταφύγιο της αποτυχίας.
Μεγαλοφυΐα είναι κάποιος που σε μία παραλία γυμνιστών μπορεί να θυμάται φάτσες.
Είναι καιρός να αφήσουμε τους εγωισμούς και να κοιτάξουμε λίγο τον εαυτό μας.
Γάμος είναι όταν δυο άτομα μοιράζονται τα προβλήματά τους,τα οποία δε θα είχαν προκύψει αν δεν είχαν παντρευτεί!
Η κόμικς βιβλιογραφία του:
-Ο Κόκκορας 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΒΑΒΕΛ", 1981) :
1. Σιγά τ’ αυγά !
2. Χοντρά κόλπα
3. Νυχτερινά επεισόδια
4. Πετάει πετάει
5. Συναναστροφές
6. Αδιέξοδα
7. Κορίτσια μας βιάζουνε
(Επίτομο) Ο Κόκκορας
-Show Business 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ", 1983) :
1. Έλα στο καμαρίνι μου
2. Πάμε πρόβα
3. Το μεγάλο φινάλε
(Επίτομο) Σόου μπίζνες
-Ξυπνάς μέσα μου το ζώο 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΜΙΚΡΟ ΠΑΡΑΠΕΝΤΕ", 1985) :
1. Παιχνίδια για δύο
2. Τρελοί συνδυασμοί
(Επίτομο) Ξυπνάς μέσα μου το ζώο
-Μετά Την Καταστροφή 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ", 1986)
-Φάε το κερασάκι 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "MICRO MAD", 1987)
-Ο Παντελής και το λιοντάρι 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ", 1987)
-Αταίριαστοι έρωτες: 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "MICRO MAD", 1988)
-Ο Ισοβίτης: 
(πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα "Η ΠΡΩΤΗ", 1988) :
1. Κακές παρέες
2. Ένα ποντίκι στη σούπα μου
3. Γιατρέ έχω ένα βάρος
4. Ο θεός αγαπάει τον κλέφτη
(Επίτομο) Ο Ισοβίτης
-Χαμηλές Πτήσεις 
(πρώτη δημοσίευση στο "ΕΨΙΛΟΝ" της "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ", 1991) :
1. Μπαμπά πετάω
2. Σπουργίτι είσαι και φαίνεσαι
3. Τίμα τον πατέρα σου
4. Κάνε πουλί να δεις καλό
5. Αν πετάξει το πουλί
6. Με τον κηδεμόνα σου
7. Το έξυπνο πουλί
(Επίτομο) Χαμηλές Πτήσεις
-Καστράτο 
(πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό "ΜΕΤΡΟ", 1995) :
1. Απρέπειες
2. Όσο πατάει η γάτα
3. Εκτός ελέγχου
4. Περί ορέξεως
5. Γάτα είναι και γυρίζει
6. Παρενοχλήσεις
7. Η πιο σκύλα γάτα
(Επίτομο) Καστράτο
-Πειραματόζωα 
(πρώτη δημοσίευση στο "ΕΨΙΛΟΝ" της "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ", 1998) :
1. Δε βλέπω βελτίωση
2. Έχω πολλά στο μυαλό μου
3. Νιώθω λίγο κομμένος
(Επίτομο) Πειραματόζωα
-Ο Καλός Λύκος: 
(πρώτη δημοσίευση στο "ΕΨΙΛΟΝ" της "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ", 1998)
-Η Ζωή Μετά: 
(πρώτη δημοσίευση στο "ΕΨΙΛΟΝ" της "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ", 1999) :
1. Αιωνιότητα είναι θα περάσει
2. Δουλειά δεν είχε ο διάβολος
3. Ένα θάνατο τον έχουμε
4. Για καλό και για κακό
5. Σκέφτομαι κι ας μην υπάρχω
6. Το φύλο των αγγέλων
7. Ο Θεός είναι καλός άνθρωπος
8. Θανάσιμα αμαρτήματα
(Επίτομο) Η Ζωή Μετά
-Οι Συνομήλικοι
1. Ο χειρότερος φίλος του ανθρώπου
2. Γερνάει καλύτερα όποιος γερνάει τελευταίος
3. Άσπονδος σκύλος
4. Μπάτε σκύλοι
(Επίτομο) Οι Συνομήλικοι
-Θηρία Ενήμερα
-Το Μικρό και το Μεγάλο
-Επικίνδυνα Νερά
1. Μην Ψαρώνεις
2. Στο Βάθος κήτος
3. Προσοχή δαγκώνει
-Μαλλί με μαλλί 
(πρώτη δημοσίευση στο "ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 2013)
CLUB ΦΙΛΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΣΕΡΙΦΗ 
Fridge
Dinfo
Κάτι παρόμοιο στο blog :
Μια επίδειξη μόδας από το Top model Θέκλα (ή αλλιώς το "κορίτσι με τα γένια") !!
"Η Ζωή μετά" σας εύχεται : Καλό Πάσχα" !
Ο Μοντεχρήστος σας εύχεται : "Καλές Εκλογές" !
Ο Ισοβίτης σας εύχεται "Καλές Απόκριες" !
Το σπουργιτάκι σας εύχεται...."Καλές Απόκριες" !
Το χαριτωμένο παιδάκι Νίκος Τσιφόρος
Να κρατάς τις υποσχέσεις σου !!
Μεγάλη Πέμπτη και πασχαλινά αυγά
Τα "Επικίνδυνα νερά" ανοίγουν την όρεξη !
Ο Αρκάς, η σκληρή διαπραγμάτευση και άλλα φαιδρά και ευτράπελα !
Δημοψηφίσματα και γκάλοπ από τον Αρκά
Συναντήσεις, στο Σύμπαν του Αρκά, που θα θέλαμε να δουμε
Καλό Καλοκαίρι με τον Αρκά
Βασίλης Χριστοδούλου, η ψυχή της ελληνικής γελοιογραφίας !
Λήγα λώγεια γιηά τά κώμιξ τοῦ Μπόστ
Η Χοντρή, ο Ζαχαρίας και η ομορφιά της πληθωρικής σάρκας ! 
Ο Σπαγγοραμένος του Πολενάκη και τα "μαθήματα Οικονομίας" απ' τις σελίδες του "Ρομάντζου" !
Gotlib : Ένας ασεβής, ριζοσπαστικός και ιδιοφυής κομίστας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.