Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Ο κόσμος όλος σε μία τσάντα

   Οι κομψοί «χαφιέδες» της γυναικείας υπόστασης πρωταγωνιστούν στην κοινωνιολογική έρευνα του Ζαν - Κλοντ Καουφμάν. Οι γυναίκες είναι τόσο δεμένες με τις τσάντες τους όσο τα σαλιγκάρια με το καβούκι τους: και οι δύο έμβιοι οργανισμοί κρατούν πάνω στο σώμα τους τον κόσμο τους.
   Ο συγγραφέας της «Γυναικείας τσάντας», γάλλος κοινωνιολόγος και ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Ερευνας (CNRS), εντόπισε το φαινόμενο της «It-bag» που εξαπλώθηκε την τελευταία δεκαετία ανάμεσα στις γυναίκες όλων των ηλικιών και το προσέγγισε σημειολογικά. 
  Φυσικά και τον βοήθησαν οι γυναίκες οι οποίες δέχτηκαν την πρόσκλησή του να του μιλήσουν για τα αισθήματα που τρέφουν για τις τσάντες τους. Και όπως δείχνει η μελέτη του, οι εξομολογήσεις τους τον εντυπωσίασαν. Γιατί είχε το προνόμιο μιας αποκαλυπτικής εμπειρίας. 
  Ο Ζαν - Κλοντ Καουφμάν διαπίστωσε πως ανάμεσα στη γυναίκα και σε μια τσάντα υπάρχει πάντα έρωτας (με την έννοια του ρομαντικού πάθους του 18ου αιώνα). Από τη μανία τους για τις τσάντες συμπέρανε επίσης πως οι γυναίκες έχουν διαφορετική θεώρηση του κόσμου. 
  Επομένως οι γυναικείες τσάντες δίνουν κάθε πληροφορία για τον κόσμο, τη συμπεριφορά, την ψυχολογία, την προσωπικότητα των κατόχων τους. Αρκεί ο παρατηρητής να μπορεί να διαβάσει τους κώδικες ανάμεσα στα σχήματα, τα μεγέθη, τα υλικά, τα χρώματα και το περιεχόμενο. 
  Αυτά τα μηνύματα τα κατέγραψε στο βιβλίο του ο Γάλλος κοινωνιολόγος διερευνώντας μεθοδικά αυτήν τη σχέση. Ετερόκλητα στοιχεία συνθέτουν το ιδιόμορφο ψυχολογικό προφίλ της κατόχου. 
Άλλοτε είναι το κλεισμένο περιεχόμενο στα άδυτα της τσάντας και άλλοτε το υπερπροβεβλημένο εγώ πάνω στο περίβλημα και στα διακοσμητικά στοιχεία του ποθητού αντικειμένου. Παρατήρησε λοιπόν ότι ο τρόπος που τις κρατούν, από τον ώμο ή στον καρπό, υποδηλώνει συγκεκριμένες τακτικές. 
  Συνήθως η τσάντα γίνεται εργαλείο μιας εξατομικευμένης κοινωνικής διάκρισης: «Μερικές γυναίκες προτιμούν την πολύ ενδεικτική ακαμψία του πήχυ. Κραδαίνουν την τσάντα τους σαν τρόπαιο (πρόκειται φυσικά για επώνυμη τσάντα), πράγμα που δεν θα πρέπει να είναι πολύ βολικό. Η άνεση έρχεται σε δεύτερη μοίρα όταν προέχει η ομορφιά. Οπου η εικόνα του εαυτού τής γυναίκας παίζει τον πρώτο ρόλο, η έλλειψη άνεσης την προσπερνά». 
   Έμαθε επίσης ότι οι γυναίκες που επιλέγουν να αγοράζουν μεγάλου σχήματος τσάντες πάσχουν από το σύνδρομο της «γυναίκας - μάνας» καθώς κουβαλούν πολλά αντικείμενα για να διαχειριστούν τις όποιες επείγουσες μελλοντικές καταστάσεις και να παράσχουν τις υπηρεσίες τους διευκολύνοντας το παιδί, τον φίλο, τον σύζυγο. Με το να προσφέρουν αυτοκόλλητες γάζες, χαρτομάντιλα, βελόνες ραπτικής, ομπρέλα, μπισκότα και ό,τι άλλο θεωρούν «είδος πρώτης ανάγκης», οι γυναίκες νιώθουν να ενδυναμώνουν την αξία τους στον κοινωνικό τους περίγυρο αφού γίνονται απαραίτητες στον σύντροφό τους. 
  Βέβαια, υπάρχουν και οι ανεξάρτητες, οι «πολυγαμικές» όπως τις χαρατηρίζει ο Καουφμάν, επειδή δεν μένουν αφοσιωμένες σε μία μόνο τσάντα και συνήθως αγοράζουν πολλές και σε διαφορετικά σχήματα. Αλλά παντού υπάρχει αγάπη, όπως εξηγεί στην περιγραφή της μια από τις γυναίκες της έρευνας: 
  «Τις αγαπάω όλες, όπως τους ανθρώπους που πέρασαν από τη ζωή μου είτε φιλικά είτε ερωτικά. Και μετά τον χωρισμό υπάρχει πάντα ένα κομμάτι του εαυτού μου που εξακολουθεί να είναι δεμένο μαζί τους. Πιστή στην ανάμνηση και στους λόγους για τους οποίους ερωτεύτηκα»
Έφη Φαλίδα / TA NEA
Κάτι παρόμοιο στο blog :
Τσεμπέρι και πάσης Ελλάδος !
 Sleep for us ? (Σλιπ φοράς;)  
Μόδα στα χρόνια της Κατοχής !!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.